Poesi utan gränser

Poesi utan gränser

Sanna Sarelius / Text
Johanna Bruun / Video

Den digitala poesi­tid­skriften Kontradiktion föddes ur en känsla av tomrum. ”Vi märkte att det fanns verk som inte riktigt passade i tryckta tidskrifter.

Den digitala poesitidskriften Kontradiktion föddes ur en känsla av tomrum.
— Vi märkte att det fanns verk som inte riktigt passade i tryckta tidskrifter; experimentell poesi som använde digitala format, video, ljud eller programmering. Men det fanns ingen självklar plattform för dem, berättar redaktören, forskaren, grafiska designern och en av grundarna av Kontradiktion, Hilda Forss.

Tillsammans med Jolin Slotte började hon år 2020 skissa på idén om en tidskrift för digital, experimentell och visuell poesi. Året därpå beviljades de stöd från Svenska kulturfonden, och sedan dess har tidskriften vuxit till ett kollektiv med flera redaktörer, bland dem Heidi von Wright och Anders E Larsson. Kontradiktion är den enda plattformen i Svenskfinland som fokuserar på tvärkonstnärliga poetiska verk. Bland verken som publicerats finns videopoesi, essäfilmer, ljudverk, poetiska spel, hörspel och hypertextkonstverk.

Varje nummer har två chefredaktörer som år 2025 alternerar mellan Forss, Larsson och von Wright.

Vi ser ett nummer som mycket mer än en nät­publika­tion. Det är också live-evenemang, en plats där verken får liv inför publik.

— Vi ville från början att det inte skulle vara låst vid vissa personer. Kontradiktion måste kunna leva vidare, även om vi själva inte är med, säger Forss.

Vad är då digital poesi? Det räcker inte med att en dikt publiceras på en digital plattform såsom Instagram, enligt Forss.


— Verket ska använda den digitala formen på ett givande sätt, annars blir det antingen bara en teknisk gimmick eller en dikt som lika gärna kunde tryckas i en bok. Vi är också måna om att de verk som publiceras i Kontradiktion har en litterär kvalitet.


Det kan till exempel vara generativ poesi, där algoritmer skapar nya dikter ur befintliga texter, eller kombinationer av ord och rörlig bild. 


Förutom själva publiceringen är de fysiska mötena viktiga för Kontradiktions verksamhet. Kollektivet ordnar regelbundet evenemang, bland annat i Helsingfors, Vasa, Hangö, Göteborg och Stockholm.
— Vi ser ett nummer som mycket mer än en nätpublikation. Det är också live-evenemang, en plats där verken får liv inför publik. Det kan bestå av filmvisning, poesiuppläsning eller interaktiva installationer.

Kontradiktion har hittills gett ut fem nummer. Det sjätte utkommer den 11 oktober 2025, med temat Tal. De medverkande kommer från alla nordiska länder och verken är på olika språk. Varje nummer består av bidrag som huvudsakligen väljs ut genom en open call. I varje nummer ingår dessutom ett matchmakingbidrag, där Kontradiktions redaktion sammanför aktörer för ett tvärkonstnärligt verk. Redaktionen väljer ut tre till fem konstnärer som får mötas under några dagar för att skapa något nytt tillsammans.


— Det är en chans att låta olika uttryck mötas: text, bild, broderi, performance. Man vet aldrig vad som händer, men det uppstår alltid någonting oväntat.

Det sägs att när någonting läggs ut på webben, finns det där för evigt. Men riktigt så är det inte med digital poesi.


Som alla små tidskrifter kämpar Kontradiktion med resurser.


—Vi betalar arvoden till alla som medverkar, men det motsvarar inte på långt när arbetet som läggs ner. Det är något vi vill utveckla, att kunna ge bättre ersättning. Belöningen för oss redaktörer är att få skapa rum för konst som annars inte skulle hitta en plats.

Forss beskriver arbetet som både inspirerande och tidskrävande:
—Det är mycket administrativt jobb, ansökningar om finansiering och praktiska arrangemang. Men framför allt är det givande – mötena, samtalen, verken som blir till. Att se hur någon hittar sitt sammanhang här, det är värt slitet.

Under våren 2025 kunde kollektivet tack vare ett arbetsstipendium av Konstsamfundet ordna matchmaking-dagarna i Donnerska residenset. Där arbetade fyra konstnärer kring temat siffror, både visuellt, språkligt och ljudmässigt. 


— Det blir en flerspråkig helhet där arabiska, svenska och andra språk möts genom siffrornas form. Det är typiskt för oss: ett verk som rör sig mellan medier, språk och uttryck.

Det sägs att när någonting läggs ut på webben, finns det där för evigt. Men riktigt så är det inte med digital poesi. Medvetenheten om den digitala konstens skörhet finns närvarande i Kontradiktion.

— Tidiga digitala poesiverk som byggdes i Flash går inte längre att uppleva, eftersom tekniken föråldrats. Vi måste fundera på arkivering och hur våra nummer kan bevaras över tid. Det digitala är flyktigt, men också därför spännande – det liknar performance, något som sker i stunden och aldrig blir exakt detsamma igen, konstaterar Hilda Forss.

Kontradiktion är i dag både en tidskrift och en förening samt en mötesplats som breddar perspektivet på poesi.


— Jag brukar säga att poesi är ett förhållningssätt, inte ett format, säger Anders E Larsson. Det kan vara text, bild eller ljud. Det viktiga är hur man ser på världen.

Vi märkte att det saknades en kanal för digital poesi. Det vi gör är att skapa en plats där det omöjliga får rum.

Kontradiktion har fått bidrag av Konstsamfundet i form av stipendium och konstnärsresidens i Donnerska residenset år 2024 och 2025.