Taide elämänasenteena -näyttely avautuu yleisölle perjantaina 2.10.2015 Amos Andersonin taidemuseossa. Tänä vuonna tulee kuluneeksi sata vuotta siitä, kun arkkitehti Sigurd Frosteruksen jälki-impressionistinen taidekokoelma esiteltiin Ateneumissa. Sigurd Frosteruksen säätiö haluaa juhlistaa merkkivuotta esittelemällä laajasti Frosteruksen kokoelmaa sekä ainutlaatuisen taiteenkeräilijän elämää. Myös taidekriitikkona tunnetun Frosteruksen taideteoriat ja kritiikit inspiroivat lukuisia suomalaisia taiteilijoita. Heidän joukossaan mm. A. W. Finch (1854–1930), Magnus Enckell (1870–1925), Verner Thomé (1878–1953) ja Sigrid Schauman (1877–1930).

Keskiöön nousee Frosteruksen taidenäkemys ja sen heijastuminen taidekokoelmaan. Kokoelman punaisena lankana kulkee kolorismi sekä puhtaiden ja murrettujen värien vuorovaikutus. Näyttelyn perustana on Amos Andersonin taidemuseoon vuonna 1994 talletettu Frosteruksen kokoelma. Kokonaisuutta täydentävät aikoinaan kokoelmista erotetut teokset; Tyko Sallisen Jytkyt (1917–1923), Verner Thomén Borélyn puistossa (1909), ja A. W. Finchin Dekoratiivinen pannoo (1910) julkisista ja yksityisistä kokoelmista. Museon toisen kerroksen vaihtuvissa ripustuksissa syvennytään Frosterukselle läheiseen taiteilijaan, Magnus Enckellin, teoksiin. Ensimmäinen ripustus esittelee Frosteruksen Enckelliltä vuosina 1909–1910 ja 1918 tilaamat perhemuotokuvat. Toisen ripustuksen keskiössä on Magnus Enckellin monumentaalinen maalaus Mies ja Joutsen Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmista.

Museon toisessa kerroksessa näytetään Franck Median tuottama dokumentaarinen henkilökuva omaperäisestä ja ajoittain ristiriitaisesta Sigurd Frosteruksesta. Näyttelyn yhteydessä julkaistaan näyttelyluettelo, johon taidehistoriallisia artikkeleita ovat kirjoittaneet Frosterus-tuntija FT Kimmo Sarje,  FT Susanna Aaltonen, ja FM Itha O’Neill. Suomalaisen kirjallisuuden seura julkaisee luettelon suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Yleisöopastukset ruotsiksi maanantaisin klo 16.30 ja suomeksi keskiviikkoisin klo 17.30.